Follow us for updates
© 2022 reportr.world
Read the Story →

After Villar, Quiboloy Get ABS-CBN Channels, What's Next for the Media?

It's the latest in a series of setbacks for the Lopez-run broadcaster.
by Reuters
Jan 27, 2022
Photo/s: Eloisa Lopez, Reuters
Shares

The Philippines' telecoms regulator has awarded television frequencies held by former top broadcaster ABS-CBN Corp to firms run by two allies of President Rodrigo Duterte, a move critics warned could undermine media freedom.

Shares in ABS-CBN sank 10% on Wednesday, its biggest daily decline in 18 months, after the National Telecommunications Commission said ABS-CBN's former assets were transferred to other media entities.

The announcement was the latest in a series of setbacks for ABS-CBN, whose franchise extension Duterte threatened repeatedly to block. In 2020, a lower house dominated by the president's allies rejected the renewal of ABS-CBN's 25-year license, alarming media freedom groups.

ALSO READ: ABS-CBN Shutdown: One Year Into 'Long, Dark Silent Night'

The regulator on Tuesday said it had allowed a firm controlled by billionaire politician and businessman Manuel Villar, a Duterte supporter whose son served in the cabinet, to operate two assets previously held by ABS-CBN.

On Wednesday, NTC awarded another ABS-CBN-held frequency to a media company owned by influential evangelist and Apollo Quiboloy, Duterte's longtime friend and spiritual adviser, whose church group has six million members.

ADVERTISEMENT - CONTINUE READING BELOW ↓

Another channel was awarded to a domestic media group.

NTC said the companies were next in line for the channels, having applied back in 2006 and 2007.

However, Marichu Lambino, lawyer and mass communication professor at the University of the Philippines, said the NTC might have committed errors in assigning the assets and reviving old applications.

Vergel Santos, a journalist, commentator and trustee of media watchdog Center for Media Freedom and Responsibility, said the channels were rewards for loyalty to Duterte, and clear conflicts of interest.

"It's difficult to believe that the Villars and the self-styled evangelist Apollo Quiboloy got their broadcast franchises other than as a favor from President Duterte, given their long and open symbiotic relationship."

Villar's camp declined to comment, while Duterte's office, Quiboloy's group and ABS-CBN did not immediately respond to requests for comment.

ABS-CBN, which carries in-depth news coverage, is among several media groups that have angered Duterte and later experienced legal or licensing problems. Duterte's office has repeatedly denied his involvement.

ADVERTISEMENT - CONTINUE READING BELOW ↓
Recommended Videos

His hostility towards ABS-CBN stems from its initial failure to reimburse him for paid election campaign commercials that it decided not to air. It has since apologised and refunded Duterte.

After the loss of its franchise, ABS-CBN had to cut jobs and stop its free-to-air television and radio shows watched by tens of millions of Filipinos.

Since then, ABS-CBN has turned to buying airtime from other television networks and broadcasting online.

Reportr is now on Quento. Download the app or visit the Quento website for more articles and videos from Reportr and your favorite websites.

Latest Headlines
Read Next
Recent News
The news. So what? Subscribe to the newsletter that explains what the news means for you.
The email address you entered is invalid.
Thank you for signing up to On Three, reportr's weekly newsletter delivered to your mailbox three times a week. Only the latest, most useful and most insightful reads.
By signing up to reportr.world newsletter, you agree to our Terms of Service and Privacy Policy.